Compresie rece sau caldă?

article main image

Sunt convinsă că te-ai accidentat cel puțin o dată în viața ta. Fie ai călcat strâmb, te-ai împiedicat sau ai dat cu capul de tocul ușii. Se mai întâmplă, asta e… Zona accidentată probabil s-a înroșit și s-a umflat. Și bineînțeles, doare! Așa că, ai intrat rapid pe Google să găsești o soluție rapidă, măcar să nu mai doară așa de tare pe moment. Și probabil ai găsit mai multe variante, printre care să învelești zona afectată cu un prosop umed fierbinte (compresie caldă), să pui gheață (compresie rece), să folosești diverse creme antiinflamatoare sau chiar să pui frunze de varză pe umflătură.

entorsa glezna

Oare care soluție să fie cea mai bună pentru tine?

În primul rând, excludem frunzele de varză! Pentru acestea avem o altă întrebuințare mult mai importantă. Le vom folosi la sarmale…

Așa că vom discuta astăzi despre aplicațiile (compresiile) reci și calde. Cum funcționează, când să le folosim și când nu sunt recomandate? La aceste întrebări vom răspunde în rândurile următoare.

Dar mai întâi, este important să înțelegem modul în care funcționează corpul nostru atunci când se vindecă după o accidentare. În cazul unui traumatism, anumite vase sangvine, mușchi, tendoane sau ligamente pot fi strivite. Și bineînțeles, ideea de bază este să le readucem la capacitatea lor maximă de funcționare.

compresie calda sau rece pentru genunchi

În majoritatea cazurilor, procesul de vindecare este alcătuit din 3 faze:

  1. Faza inflamatorie, în care se acumulează lichide în zona afectată și apar umflături, roșeață și dureri. În această etapă inițială sunt recomandate compresiile reci, deoarece ajută la reducerea tumefierii și a durerii. Faza inflamatorie durează între 2 și 4 zile din momentul accidentării, în funcție de cât de gravă a fost accidentarea.
  2. Faza de înlocuire a țesutului pierdut și de formare a țesutului nou. Practic, acesta este momentul când se produce vindecarea propriu zisă. În această fază sunt recomandate compresiile calde pentru a produce vasodilatație. Prin dilatarea vaselor de sânge, automat vor ajunge mai mulți nutrienți în zona afectată și astfel țesutul se va reface mai repede. Aici este mai dificil de preconizat durata, deoarece sunt situații când această etapă începe în ziua a 2-a și durează poate dura până la 6 săptămâni.
  3. Faza de maturație, în care țesutul nou format își fortifică rezistența. Aici vorbim despre readucerea zonei afectate la forța și mobilitatea de dinaintea accidentării. Această etapă se poate prelungi până la 2 ani în cazurile mai severe.

Aplicațiile calde

Căldura aplicată pe o anumită zonă duce la îmbunătățirea circulației și creșterea fluxului sangvin în acea zonă. Asta va ajuta la îmbunătățirea mobilității musculare și articulare și la diminuarea disconfortului.

Sunt două tipuri de aplicare a căldurii:

  • căldură uscată – prin pernuțe cu gel cald sau saună;
  • căldură umedă – prin băi calde (generale/parțiale) sau prosoape umede;

După cum am spus și mai devreme, recomand să aplici o compresie caldă în faza a doua a procesului de vindecare. Adică, atunci când se formează un nou țesut. În plus, poți folosi compresiile calde pentru încălzirea articulațiilor înaintea exercițiilor. Acestea vor relaxa musculatura și vor ajuta la lubrifierea articulațiilor. 

Dar când NU este recomandat să folosești compresie caldă?

  • când zona este umflată și / sau învinețită (faza 1);
  • pe răni deschise;
  • diabet;
  • dermatită;
  • tromboză venoasă profundă și afecțiuni circulatorii;
  • scleroză multiplă;
  • hipertensiune sau boli de inimă (în aceste cazuri este recomandat să consulți medicul specialist înainte să faci saună sau băi calde);

Compresiile calde se aplică direct pe zona afectată, de 2-3 ori pe zi, între 15-20 minute. Dacă dorești să faci băi generale, este recomandat să stai între 30 minute și 2 ore.

Aplicațiile reci

Crioterapia sau compresiile reci se folosesc pentru a produce efectul opus compresiilor calde. Adică, vasele de sânge se vor contracta, iar fluxul sangvin din zona afectată va fi redus. Pe scurt, asta se traduce în scăderea inflamației. Temporar, temperatura rece poate reduce și activitatea nervoasă. Asta înseamnă că se va produce un efect de anestezie și automat se va diminua durerea.

Punem beneficia de aplicații reci în mai multe forme:

  • pernuțe cu gel ce se țin la congelator;
  • masaj cu gheață;
  • spray cu efect de răcire;
  • băi cu gheață (în cazul bolilor de inimă sau circulatorii este bine să discuți cu medicul specialist înainte de a opta pentru băile generale cu gheață);

Când NU este recomandat să folosești compresie rece?

  • diabet;
  • afecțiuni circulatorii;
  • rigiditate în articulații / mușchi;

Aplicațiile reci reduc inflamația, durerea și umflătura din jurul articulațiilor. Acestea se folosesc de multe ori după antrenamente mai intense, chiar dacă nu este vorba de o accidentare. De exemplu, fotbaliștii fac băi cu gheață după meciuri.

Compresiile reci locale se aplică de câteva ori pe zi în reprize de 10-15 minute. Nu pune niciodată pachetele cu gel sau punga cu mazăre din congelator direct pe piele. Folosește un prosop pentru a le înfășura. Temperatura scăzută este bună pentru a reduce inflamația din articulații, dar poate afecta pielea.

Concluzie

Pe scurt, vei folosi aplicațiile reci în faza acută (foarte dureroasă) și atâta timp cât zona afectată este încă umflată. Asta înseamnă, aproximativ, primele 72 de ore în afecțiunile minore.

Pe de altă parte, aplicațiile calde le vei folosi în fazele subacute și cronice ale afecțiunii. Adică după ce durerea a mai trecut și zona afectată s-a desumflat.

Dacă ai suferit recent o accidentare și încă nu ești sigur ce trebuie să faci mai departe, contactează-mă pe e-mail la estera@getup.ro sau pe Whatsapp la +40787314143 și putem discuta mai multe detalii.

Sau, dacă îți e mai simplu, lasă-mi aici sau în chat datele tale și te voi contacta eu.

Ai grijă de tine!

Distribuie articolul:

Abonează-te la Newsletter

Fii la curent cu ultimele oferte și noutăți ale platformei noastre.

Descoperă și alte articole