Torticolis – ce este, cum se manifestă și cum ne putem trata?

Torticolis

Ce înseamnă torticolis?

În termeni mai uzuali, torticolis se traduce în ”gât înțepenit”. Această afecțiune apare atunci când mușchii gâtului devin rigizi.

De obicei, torticolisul vine la pachet și cu o durere la nivelul gâtului care se poate întinde până înspre umeri sau spre cap. 

Cel mai evident semn că suferi de torticolis este atunci când vrei să te uiți în lateral sau peste umăr și ești nevoit să te rotești cu tot trunchiul, deoarece durerea nu îți permite să rotești doar capul…

În general, simptomele se ameliorează în câteva zile, dar sunt situații în care durează și o săptămână sau chiar mai mult.

Ce situații pot duce la torticolis?

  • Dormitul fără pernă sau pe o pernă prea înaltă. Dacă mușchii gâtului nu se pot relaxa în timpul somnului, aceștia vor deveni contractați. Pentru asta, eu îți recomand perna ortopedică. Aceasta va prelua din tensiunea ce se acumulează pe musculatura gâtului și va menține coloana dreaptă. Astfel, vei simți gâtul mai relaxat și e foarte probabil ca durerile din zona cervicală să se diminueze;
somnul corect
  • O postură greșită în marea majoritate a timpului. De exemplu, dacă stai cocoșat în picioare sau la birou. Sau, atunci când te uiți mult la telefon și stai cu gâtul aplecat în jos;
  • Activități care necestiă rotiri repetate și frecvente ale gâtului. Nu știu sigur, dar presupun că arbitrii de la tenis au problema asta…;
  • Căratul greutăților pe o singură parte. De exemplu, punga de cumpărături. Decât să cari o singură pungă grea, mai bine distribuie greutatea în două pungi mai ușoare și cară-le pe ambele părți;
  • Impact puternic la nivelul capului. Se întâmplă mai ales la box sau alte sporturi de contact;
  • La toate cele de mai sus se mai pot adăuga și perioadele stresante în care musculatura gâtului este tot timpul în tensiune;
  • În cazul copiilor nou născuți, torticolisul apare de obicei de la postura inadecvată în burta mamei sau de la un traumatism produs în timpul nașterii;

Tratamentul în torticolis

În cazurile ușoare, durerea dispare de la sine în 1-2 zile.

Însă dacă durerile sunt accentuate, tratamentul constă în masarea musculaturii gâtului, exerciții de stretching a musculaturii afectate și aplicații cu căldură.

Dacă durerea devine dificil de suportat, se recomandă mendicamentele antiinflamatoare.

Până dispare durerea, evită mișcările bruște cu capul. Adică, pentru câteva săptămâni, nu te mai uita la Formula 1…

Cum poate fi prevenit torticolisul?

  • Menține musculatura cât mai activă prin exerciții de tonifiere și de stretching. Astfel, vei putea să îți păstrezi o postura corectă a spatelui și a gâtului;
  • Ajustează-ți înălțimea monitorului /  televizorului, astfel încât să poți menține capul drept;
  • Menține gâtul relaxat pe timpul nopții dormind pe o pernă ortopedică;

Câteva exerciții pentru relaxarea musculaturii gâtului:

Pe final, vreau să îți ofer o serie de 3 exerciții care te vor ajuta să relaxezi musculatura gâtului și să scapi mai repede de torticolis.

Oricând ai puțin timp liber, le poți face. Nu durează mai mult de 5 minute.

Exercițiul 1

exercitiu 1 pentru torticolis
Prinde capul cu mâna și trage într-o parte. Ai grijă ca umărul din partea opusă să nu se ridice! Menține 5 secunde și apoi relaxează. Repetă de 10 ori pe fiecare parte.

Exercițiul 2

exercitiul 2 pentru torticolis
La fel ca mai devreme, vei trage de cap în jos, având capul înclinat la aproximativ 45 de grade. Menține 5 secunde și relaxează. Repetă de 10 ori pe fiecare parte.

Exercițiul 3

exercitiul 3 pentru torticolis
Așează un prosop după gât. Trage ușor de prosop în față și apleacă încet capul pe spate. Menține 5 secunde și relaxează. Repetă de 10 ori.

Sper că acest articol ți-a fost de folos. Totuși, dacă mai ai întrebări legate de acest subiect, mă poți contacta aici.

Distribuie articolul:

Abonează-te la Newsletter

Fii la curent cu ultimele oferte și noutăți ale platformei noastre.

Descoperă și alte articole